Θέμα: Οικολογική Συνείδηση
Τίτλος: «Αν τα ζώα είχαν φωνή»
Βασικοί στόχοι:
- Καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα.
- Γνωριμία με τα κυριότερα ζώα που κινδυνεύουν, απειλούνται και πώς ενεργά μπορούμε να γίνουμε οι προστάτες τους.
- Αξιολόγηση των σταδίων της λύσης του προβλήματος.
Διάρκεια: περίπου 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια των 2 ή 3 ωρών την εβδομάδα)
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος – Νοέμβριος
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με ανίχνευση και καταγραφή των απόψεων και αντιλήψεων των παιδιών σχετικά με τα αδέσποτα και τα δεσποζόμενα ζώα. Στη συνέχεια, διαβάσαμε το παραμύθι «Ξουτ» της Τσάμπρα Φωτεινής και Σκαλίδη Ζωής που έχει ως θέμα τη ζωοφιλία.
Έπειτα, αναζητήσαμε τις αιτίες που υπάρχουν αδέσποτα ζώα στους δρόμους, συζητήσαμε σχετικά με τα δικαιώματα των ζώων και καταγράψαμε ιδέες των παιδιών για τις καλές και τις κακές συμπεριφορές των ιδιοκτητών ζώων. Ακολούθησε παιχνίδι ρόλων, όπου τα παιδιά υποδύονταν τον «καλό» ή τον «κακό» ιδιοκτήτη σκύλου και συζητούσαμε τις διαφορές. Ακόμη, αφού επέλεξαν ένα ζώο συντροφιάς, ζωγραφίσανε σε δίστηλο φύλλο αναφοράς από τη μία ένα περιβάλλον που ζει ως αδέσποτο και από την άλλη ως δεσποζόμενο και παρουσίασαν το έργο τους στην ολομέλεια.
Στο πλαίσιο ενίσχυσης της ενσυναίσθησης και της κοινωνικής υπευθυνότητας των παιδιών, διαβάσαμε το ποίημα «Αγαπώ τα ζώα» του Ι. Πολέμη και συζητήσαμε για τα δικαιώματα και τα αισθήματα των ζώων. Επίσης, πραγματοποιήσαμε κατασκευές με θέμα το αγαπημένο τους ζώο συντροφιάς.
Στη συνέχεια του προγράμματος ασχοληθήκαμε με τα ζώα που έχουν απομακρυνθεί από το φυσικό τους περιβάλλον (π.χ. ζωολογικοί κήποι, παλαιότερα τα ζώα του τσίρκο) ή έχουν υποστεί βία από τους ανθρώπους (π.χ. γούνες, χαυλιόδοντες). Συζητήσαμε σχετικά με την ηθική που πρέπει να έχουμε ως άνθρωποι απέναντι στα ζώα, καθώς και για τα δικαιώματά τους.
Ακολούθως, μιλήσαμε για τα απειλούμενα με εξαφάνιση ζώα. Μετά την ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών, παρακολουθήσαμε στον προτζέκτορα βίντεο, όπου παρουσιάζονταν επαπειλούμενα ζώα που ζουν στην Ελλάδα (π.χ. καφέ αρκούδα, χελώνα καρέττα-καρέττα) και σε άλλες περιοχές του πλανήτη μας. Εστιάσαμε στην αναγνώριση των καταστάσεων που μπορεί να οδήγησαν τα ζώα σε αυτή την δυσμενή κατάσταση και την ευθύνη των ανθρώπων.
Στη συνέχεια, το κάθε παιδί έγινε «Προστάτης των Ζώων» και επέλεξε να σώσει το αγαπημένο του ζώο από την εξαφάνιση ή τις δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης.
Κάνοντας ανασκόπηση σε όσα μάθαμε μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων του 1ου θεματικού κύκλου, έφτασε η ώρα για δράση. Αφού κάναμε έναν περίπατο στη γειτονιά του σχολείου μας, εντοπίσαμε αρκετές αδέσποτες γατούλες.
Επιστρέφοντας στην τάξη, θέσαμε στα παιδιά το ερώτημα: «Τι μπορούμε να κάνουμε για τα αδέσποτα ζώα του χωριού μας». Ακολούθησε ιδεοθύελλα και η πλειοψηφία αποφάσισε να φτιάξουμε ένα μικρό καταφύγιο για να κοιμούνται, να τρώνε και προστατεύονται όσο γίνεται από τις καιρικές συνθήκες.
Αμέσως, άρχισε ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του σχεδίου. Πήραμε μία χαρτόκουτα και την «ντ΄ύσαμε» ζωγραφιές και συνθήματα αγάπης για τα ζώα. Την επόμενη ημέρα προμηθευτήκαμε ζωοτροφές, κουβερτάκια και μέσα στην τάξη κάναμε αναπαράσταση με λούτρινα κουκλάκια που έμπαιναν μέσα στην κούτα για να φάνε και να ξεκουραστούν. Η δράση ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση της κούτας για τα γατάκια και τα σκυλάκια σε ένα προφυλαγμένο από τη βροχή σημείο δίπλα στο σχολείο μας.